Guatemala – Flores

Neheeeru, här får du inte vara än. Hugg tag i Mexiko och Belize här nedanför först. Kom igen, snart ikapp.

Ja, jag pratar nog mer med mig själv än med er när jag säger snart ikapp, det har varit lite halv-krångligt det här. Först ville jag inte blogga alls för kameran var sönder, sen ville jag blogga ändå men då fungerade inte min gamla blogg. Nu fick jag först inte över någon av bilderna till datorn, och sen krånglar uppladdningen och blablabla. Nåja. Får väl ligga på så ni har något att läsa denna söndag..

Efter en vecka i Belize kände vi oss för tillfället mätta på dagar av sol o bad. Dags för nya äventyr. Sagt och gjort, båt till Belize City, på en buss västerut. Över gränsen in i nuvarande land. Guatemala. (Fick skriva om det där tre gånger innan jag insåg att landet inte hette Guacamole.)

Air-condition är ett ord man arbetar mycket med när man reser. Man vill ha det på båt, buss, boende, restaurang och i butiker. Lite bekväm är man ändå av sig.. Bussen till Guatemala var min kylande vän i ungefär 2 timmar. Sen var den en finsk sauna resterande tid. En buss i Centralamerika är byggd av plåt och plåt endast. 38 grader utanför bussen blir snabbt det dubbla på insidan. Uppskattar att celsius-talet var uppe på tresiffrigt innan jag stapplade ut ur bussen i Flores.

Men Flores visade sig från sin bästa sida. Bussen dumpade oss vid hotellet ute på en halv-ö mitt i den stora sjön som staden omger. Så borde ett första intryck alltid vara. Bara slå upp balkongdörrarna och se en stilla sjö bada i solnedgångens röda spektrum. You had me at hello..

Första dagen i Flores började innan den tidigare natten hade slutat. 04.00 steg vi upp för att ta oss till den kända nationalparken Tikal, 1,5 timmas bilfärd från Flores. En guide tog emot och visade oss runt bland den största Maya-ruinstaden som finns. Tempel efter tempel som står högt upp i skyarna. Mäktig upplevelse att trampa på den plats där Maya-civilisationen en gång blomstrade som mest. Utöver att klättra bland ruinerna fick vi även höra om mycket av all den historia som finns hos Maya-folket. Superduktig och härlig guide. Fick även syn på ett par apor som slungade sig runt uppe bland lianerna i de hundratals år gamla träden.

Annars bjöd Flores på lite av det vanliga, lite strosande i butiker, hittade en retro-träningsjacka i en second-hand för 20 kr. Kan man aldrig få för mycket av. Käkade en sanslöst god frukost, med fräscha frukter, naturell yoghurt, havregryn, chia samt lite annat. Var nästan första gången i mitt liv jag fick lämna mat på tallriken. Skärpte mig dock i sista stund och slevade i mig alltsammans. Läste även ut resans tredje bok, så nu behöver jag hitta en ny. Igen. Njöt av ännu en solnedgång. Tror aldrig jag kommer tröttna på att se de sista strålarna ge sig för dagen. Magi varenda tillfälle. img_0429img_0379img_0414img_0422img_0428img_0429img_0450

One thought on “Guatemala – Flores

Kommentera

