El Salvador

Hej hopp i stugan. Två inlägg på två dagar, hybris nu.. Men var bara tvungen att dela med mig av lite tankar.

Ja, vi tog oss alltså över ännu en av Centralamerikas alla gränser igår. Det verkar bli slappare med de där gränskontrollerna ju mer söderut man tar sig. Behövde inte ens gå ur bussen i immigration. Det steg på en kontrollant och kikade lite lätt på passen bara. Slappt. Fick dock prova på en ny grej, jag och tre andra på bussen fick checka tempen. Antar att det hade något med eventuellt zika-virus att göra. Men det hela var väldigt oklart. Nåja, ingen feber så vi fick passera.

Som sagt, boendet. Vi har fått tag på en egen relativt nybyggd villa att husera i ett par nätter. Ankom något sletna igår eftermiddag efter en dryg bussresa. Visste att man kunde förvänta sig ett fint hus från bilderna vi sett innan, men när man glider in genom portar med två beväpnade vakter utanför så inser man att det är lite annan nivå. Huset ligger alltså i något slags skyddat community. Några hektar stort, med stängsel och dygnet runt vakter. Finns även anställda på området som går runt och sköter om o fixar det som behövs. Ganska skyddad verksamhet kan man säga helt enkelt. Ni behöver alltså inte oroa er för att vi drabbas av brottsligheten som tydligen härjar rätt fritt i landet.

Vad har vi gjort då? Bra fråga. Man behöver inte göra så mycket mer än att ligga i poolen, laga lite god mat (tack Thuressons) samt njuta av allt man ofta saknar som backpacker. Fungerande duschar, rena täcken och AC som håller en jämn temp till exempel.

Jag har för övrigt för första gången i mitt liv åkt på en rejäl turistmage. Behöver inte gå in på några specifika detaljer, tror ni förstår ändå. Bussresan igår var alltså en prövning utan dess like, och jag har sedan vi ankom till boendet besökt bekvämlighetsfaciliteten (skethuset) 25 gånger. Orkade iaf med en promenad på området under dagen, tog mitt första dopp någonsin i Stilla Havet. FETA vågor.

Nu ska jag vila medan resterande resenärer river huset. Vi hörs när jag återhämtat mig och får behålla lite mer än en klunk vatten i magen. Då är tanken att de där FETA vågorna ska få sig en omgång med brädan. Hur det nu kommer gå..img_0557img_0559img_0561img_0562img_0565img_0567

 

Kommentera

